BACK

Μεσογειακή Διατροφή σημαίνει Ευ ζην

Τη φιλοσοφία της Μεσογειακής Διατροφής και τη συμβολή της στην υγεία και την ποιότητα ζωής του ανθρώπου ανέλυσε σε ομιλία της στην Κορώνη η Αντωνία Τριχοπούλου.

Βαθμολογήστε
Rate: 
Average: 2.3 (4 votes)

Η καθηγήτρια Διατροφής και Προληπτικής Ιατρικής του Πανεπιστημίου Αθηνών και ιδρύτρια του προγράμματος "ΥΔΡΙΑ", κατά την  εισήγηση της : «Μεσογειακή Διατροφή και Παραδοσιακά Τρόφιμα: Κατάσταση και Προοπτικές» ανέφερε τα εξης.

Τρόπος ζωής

«Η Μεσογειακή Διατροφή, ο μεσογειακός τρόπος ζωής θα έλεγα καλύτερα, συμβάλλει στο ευ ζην» σημείωσε η κα Τριχοπούλου και συνέδεσε τη Δίαιτα της Μεσογείου με τη μακροβιότητα, την πρόληψη πολλών νοσημάτων ή τουλάχιστον τη μείωση της εμφάνισής τους. «Πέρα από τη Μεσογειακή Διατροφή είναι και ο μεσογειακός τρόπος ζωής, ο τρόπος που περπατάμε, που πίνουμε το κρασάκι μας, που κι αυτό είναι μεν διατροφή, αλλά εκφράζει ένα πολιτισμικό γεγονός. Πρέπει να βάλουμε και το μεσημεριανό ύπνο, που δυστυχώς δεν μπορούμε να τον έχουμε όλοι πια. Και όλες τις γιορτές, παραδόσεις, θρησκευτικές νηστείες, άπειρες πολιτισμικές εκδηλώσεις που συνδέονται με το μεσογειακό τρόπο ζωής».

Άξονας το ελαιόλαδο
«Μεσογειακή Διατροφή είναι αυτή που εφάρμοζαν οι λαοί, οι οποίοι κατοικούσαν στη λεκάνη της Μεσογείου, πριν το 1960, και δη στις περιοχές όπου φύεται η ελιά. Γιατί, Μεσογειακή Διατροφή χωρίς ελαιόλαδο, δεν υπάρχει».
Η κ. Τριχοπούλου χαρακτήρισε χρονικό σημείο αναφοράς το 1960, επειδή από εκεί και μετά ακολούθησαν μεγάλες κοινωνικοοικονομικές αλλαγές, πράγμα που επηρέασε και την παρασκευή των τροφίμων, αλλά και τον τρόπο κατανάλωσής τους.
Αναφερόμενη στα χαρακτηριστικά της Μεσογειακής Διατροφής: «Βασίζεται σε φυτικά τρόφιμα, με άξονα το ελαιόλαδο, αλλά δεν είναι απαγορευτική. Δε λέει όχι στο κρέας. Λέει ναι, αλλά με μέτρο. Δε λέει όχι στην κατανάλωση των γαλακτοκομικών. Λέει ναι, αλλά κυρίως στο γιαούρτι και το τυρί και λιγότερο στο γάλα».
Άξονα στη Μεσογειακή Διατροφή αποτελούν επίσης τα ανεπεξέργαστα δημητριακά, αλλά με διαφοροποιήσεις από χώρα σε χώρα. «Στην Ελλάδα εννοούμε το ψωμί, στην Ιταλία την πάστα, στη βόρειο Αφρική το κους κους. Όλα όμως έχουν ως βάση το ανεπεξέργαστο δημητριακό». Σε αυτό το σημείο η καθηγήτρια τόνισε την ύπαρξη φυσικής δραστηριότητας, «καθώς δε μιλάμε απλώς για ένα διατροφικό μοντέλο, αλλά για τρόπο ζωής».

Το παστέλι στον Αριστοφάνη
Η ομάδα της κυρίας Τριχοπούλου μελετά ενδελεχώς τα παραδοσιακά τρόφιμα και έχει ήδη ασχοληθεί με πάνω από 100 ανά την Ελλάδα. Προσπαθεί να τεκμηριώσει και να κατοχυρώσει την προέλευσή τους, ψάχνοντας το παρελθόν τους. «Παράδειγμα, το παστέλι. Αναφέρεται από τον Αριστοφάνη, το βρίσκουμε και στο Βυζάντιο. Ξέρουμε ότι ορισμένες πίτες έχουν μακρά ιστορία. Τα κατοχυρώνουμε αυτά τα τρόφιμα στο μέτρο που μπορούμε, γιατί έχουμε και γειτόνους. Αν θέλουμε να αποκτήσουμε ιδιοτυπία, όπως κάναμε στη φέτα, το ούζο, τη μαστίχα, πρέπει να αποδείξουμε ότι πραγματικά ξεκίνησαν από εμάς. Και για να τα κατοχυρώσουμε, πρέπει να ξέρουμε την ιστορία τους σε βάθος. Πρέπει να έχουμε και τεχνολογικές μελέτες, ώστε να βγουν από την κουζίνα. Αλλά να μη γίνουν βιομηχανικά. Ένα παραδοσιακό τρόφιμο δε μπορεί ποτέ να το κάνει μια πολυεθνική, αλλά μικρές μονάδες παραγωγής».

Ξεριζώσαμε τα σταφύλια μας
Για μια γνώση που θα χαθεί, αν δεν την καταγράψουμε και δεν την αφήσουμε στα παιδιά μας, έκανε λόγο η κα Τριχοπούλου, που με τους συνεργάτες της προσπαθούν να ανακαλύψουν σε χωριά και γειτονιές αυθεντικά παραδοσιακά προϊόντα, γεύσεις και συνταγές.
«Χορτόπιτα. Έχουμε πάνω από 100 στην Ελλάδα, με διαφορετική γεύση. Αυτό δείχνει την ευρηματικότητα των Ελλήνων. Φτιάχνουν τόσες διαφορετικές πίτες με αλεύρι, λάδι και άγρια χόρτα, από τα οποία έχουμε πάνω από 150 ποικιλίες» σημείωσε και πρόσθεσε: «Αν ήμουν επιχειρηματίας, θα έκανα χορτόπιτες ως απάντηση στο φαστ φουντ».
Η καθηγήτρια συνέδεσε επίσης τα παραδοσιακά τρόφιμα με την προστασία του περιβάλλοντος, ενώ παρατήρησε: «Έχουμε εκατοντάδες τύπους σταφυλιών, αλλά ξεριζώνουμε τα σταφύλια μας, κι έχουμε μείνει με δυο ποικιλίες».

Μίλησε τέλος στην εκδήλωση π[ου έγινε στη Μεσσηνία για πλήθος μεσογειακών συνταγών, από κολοκυθόπιτα, μελιτζάνες, τσουρέκι, χαλβά και σπανακόπιτα μέχρι τραχανά ή φάβα. «Με την ανάλυση της Μεσογειακής Διατροφής, είδαμε ότι μας παρέχει ό,τι ακριβώς πρέπει να λαμβάνει ο άνθρωπος από πλευράς θρεπτικών συστατικών. Που σημαίνει ότι δεν χρειάζονται χαπάκια, ούτε συμπληρώματα. Όλα τα παίρνουμε με τη Μεσογειακή Διατροφή.
Και αυτό πρέπει να το προβάλλουμε, να το μάθει ο κόσμος».
 

Δημοφιλείς συνταγές

Προτάσεις

  • Νηστίσιμα Ζυμαρικά
Οι καλύτερες νηστίσιμες συνταγές με ζυμαρικά
  • Νηστίσιμες συνταγές της Σαρακοστής
Νηστίσιμες συνταγές της Σαρακοστής
Τα καλύτερα εστιατόρια για ψάρι στην Αττική
Ντιπάκια και σως για όλες τις χρήσεις
  • Μαγευτικές τριήμερες αποδράσεις
Μαγευτικές τριήμερες αποδράσεις